Tuesday

BETAPA BESARNYA PENGARUH MEDIA DALAM JIWA ANAK-ANAK

Baru-baru ni, semasa heboh tentang isu sumpah, sumpah laknat dan sebagainya, ada satu peristiwa yang menjentik perasaan saya di sekolah. Perasaan bimbang, rasa hairan, rasa tanggungjawab dan sebagainya. Kiranya boleh dibuat laporan berbentuk anekdot kepada ibubapa dan pihak kementerian untuk diambil tindakan susulan. Bagaimana kanak-kanak merumuskan isu ini dari segi pandangan dan kefahaman mereka.

Seperti biasa, selepas saya selesai memberi tunjuk ajar dan tugasan kepada murid-murid, saya juga menyiapkan sedikit kerja saya. Semasa dalam proses menyiapkan kerja, saya terdengar perbualan beberapa orang anak murid saya. Tapi tak berapa pasti pangkal perbualannya.

"Irfan, betul ke?"
"Betul..."
"Tak tipu?"
"Tak.."
"Sumpah?"
"Sumpah..."
"Sumpah Al-Quran?"
"Iye laa...cuba tanya Aiman.." Irfan menekan suara, tak mengaku tuduhan.

Saya menyampuk. Ketawa mendengar celoteh mereka.

"Amboi...banyaknya confirmation Hazim. Mana dengar sumpah-sumpah Al-Quran ni?"
Hazim tersengih-sengih. Malu.

Apa yang membimbangkan tentang isu ini ialah mengenai kefahaman dan aqidah anak-anak kecil. Sedang orang dewasa sahaja, susah untuk memahami isu ini jika tidak bertanya kepada yang arif. Lagikan anak kecil yang hanya tahu menggunakan logik akal semata-mata. Bagi mereka, Al-Quran sangat suci. Sebab itu mereka mengaitkan, kalau nak mengaku kita tak buat salah dengan Al-Quran, kerana kalau tipu, berdosa. Al-Quran dianggap sebagai saksi.

Sepanjang pengetahuan saya, sumpah hanya berkait dalam hal zihar dan li'an, seorang suami terhadap isteri. Sebaliknya, jika kita melakukan dosa seperti mencuri, merompak, zina, Allah tidak suruh pun bersumpah, tetapi bertaubat. Masyarakat zaman sekarang lebih cenderung untuk mengikut sifat fasiq dan munafiq. Semuanya kerana tak mahu belajar, tak nak mendengar. Perkara sumpah diambil serius, perkara aurat, soal pergaulan, soal hina agama ditolak tepi. Taknak pulak ikut ajaran Islam.

Itu baru isu sumpah. Belum tentang perempuan seksi, lagu yang entah apa-apa, kartun-kartun yang menghina. Takut nanti jadi budaya. Lebih-lebih lagi zaman yang menekan sekarang ni, ibubapa tak sempat memantau anak-anak sebab sibuk bekerja. Soal aqidah anak-anak sangat bahaya kalau dibiarkan. Saya secara peribadi amat tidak berpuashati dengan kebanyakan media yang menyiarkan cerita dan berita karut. Bukan semua, tapi banyak. 

Satu petang saya bertanyakan kepada anak murid saya.

"Suka tengok iklan? Cuba bagitahu cikgu iklan mana yang tak ada orang perempuan?

Mereka berfikir-fikir. Saya rasa memang tak ada. Kalau ada pun boleh dikira dengan jari. Perempuan sangat banyak digunakan dalam iklan-iklan media. Perempuan juga sangat banyak yang suka dipergunakan. Memperaga kecantikan. Memang cantik. Memang cantik bahan api ini!

Kepada yang dah jadi ibubapa, jagalah anak kalian. Jaga aqidahnya. Soal pemakaian, soal pergaulan juga soal kehidupan. Jadikan Islam sebagai cara hidup. Moga tidak mudah terpengaruh dengan godaan dunia. Kerana dunia sekarang sangat menggoda!



No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.