Monday

LATIH ANAK KE TANDAS

Seorang sahabat bertanya kepada saya:


“Su, Zuhri pakai pampers lagi?”
Dia merujuk kepada anak saya yang kedua, berumur 3 tahun.
“Tak, anak saya start 2 tahun setengah dah tak pakai pampers siang dan malam. Zihni pun macam tu dulu.”
“Awak train macamana?”
“Saya ajar guna toilet la.” Saya beritahu cara saya ajar anak gunakan tandas.

Biasanya alasan ibu-ibu ni ialah mereka bekerja dan tak sempat nak train anak-anak gunakan tandas. Saya juga bekerja. Saya latih anak saya bila saya berada di rumah sepanjang hari, kalau di rumah mak saya akan pakaikan pampers sebab tak nak menyusahkan mak. Lagipun mak dah tolong jagakan anak saya.

Cara saya, mula-mula saya tak pakaikan pampers pada anak saya. Saya beritahu mereka supaya kalau rasa nak kencing atau berak, beritahu mama cepat-cepat. Setengah jam atau sejam sekali saya akan ajak mereka ke toilet. Pada peringkat awal memang banyak cabaran. Ada juga terlepas. Lebih-lebih lagi semasa melatih anak saya yang pertama. Zihni seorang yang ‘penggeli’. Dia tak boleh buang air besar dalam toilet. Kalau rasa nak buang air besar, dia akan minta saya pakaikan pampers. Saya ikutkan sampai umurnya 3 tahun. Dalam masa yang sama saya ajarkan juga supaya dia jadi orang yang pembersih, supaya dia tak rasa selesa lagi buang air besar dalam pampers.

Dua minggu sekali saya akan angkat kaki mereka di atas dan kepala di bawah. Tujuannya supaya pundi kencing tidak turun ke bawah yang menyebabkan mereka sering nak terkencing. Saya tak berapa pasti teori ni betul atau tidak. Kalau orang perempuan, bila rasa sakit perut atau selalu rasa nak terkencing, tandanya rahim turun ke bawah. Mereka perlu diurut untuk naikkan rahim atau kata lain, sengkak. So, saya gunakan teori yang sama. Budak-budak suka berlari-lari dan melompat-lompat dan ini menyebabkan pundi kencing mereka akan turun sedikit. Kadang-kadang mereka belum pandai mengawal rasa nak kencing, lalu terkencing tanpa sempat ke toilet.

Seterusnya, bila kita dah latih dan ajar mereka, kita kena percaya pada mereka. Secara automatik, anak kita akan terjaga tengah malam kalau rasa nak kencing. Ia berlaku pada anak-anak saya. Cuma kena rajin bangun malam untuk bawa anak ke tandas. Jangan risau, sebab bila semakin besar, anak yang kita latih ni akan kurang ke tandas. Mungkin dah boleh mengawal rasa nak kencing tu tadi. Ramai juga ibu bapa yang malas nak melayan anak ke tandas. Akhirnya, dah penat-penat latih, dipakaikan juga pampers pada anak tu. Sebab tak percaya pada si anak tadi dan malas nak mengelap dan mengemop kalau-kalau anak terkencing di ruang tamu. Penat! Mana ada kerja senang nak didik anak. Lebih-lebih lagi anak orang, yang berlainan didikan dan latarbelakang.

Cuba la cara ni. Selain memudahkan kita, ia juga dapat menjimatkan duit untuk beli pampers. Yang penting, rajin! Dan percayalah kepada anak kita…










No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.