Monday

“KENAPA TAK EXERCISE?”

Kisah ini berlaku sewaktu saya masih di tadika lama, di Nilai, Negeri Sembilan. Saya mengajar pelajar enam tahun pada sesi pagi, dan Cikgu Sarimah mengajar Pra-Tahfiz pada sesi petang. Namun begitu saya kerap juga datang menjenguk pada waktu petang. Tengok kalau-kalau ada yang perlu dibantu.

Satu petang bila saya melangkah sahaja masuk ke dalam tadika, Cikgu Sarimah mengadu pada saya.

“Su, su nak tau tak…malu akak tadi..”
“Kenapa pulak?” soal saya.
“Tadi kan…ayah Aziq datang ambik Aziq. Masa ayah dia tengah tunggu depan pintu tu, akak ambik la beg dia. Pastu si kembar ni kan dia cakap la sesame dia…e’eh..ayah aziq datang la, ayah aziq pendekkan, yang si adik pun cakap..a’ah la, ayah aziq pendek. Pastu kan su, diorang pegi dekat-dekat dengan ayah aziq, diorang tanya, kenapa uncle pendek? Kenapa tak exercise? Akak pun panggil diorang cepat-cepat bagi terus beg aziq. Akak rotan sikit budak2 ni, bagitau la tak elok cakap macam tu kat orang tua, tak baik.”

Saya tergelak sakan mendengar cerita Cikgu Sarimah. Habis nak buat macamana. Budak-budak memang begitu. Mereka akan cakap apa yang mereka lihat.

“Su ni, gelak-gelak jugak. Malu tau tadi, nanti ayah Aziq ingat cikgu yang cakap..” Cikgu Sarimah tersengih-sengih menegur saya. Saya panggil si kembar, Najwan dan Izzat. Nasihatkan mereka. Mereka tak dengar pun, tapi saya tahu ada sedikit yang masuk ke dalam hati mereka.

Apa yang saya nak ‘highlight’kan di sini bukanlah pasal teguran budak tu kepada orang yang lebih tua daripada mereka. Tetapi tentang komen anak-anak kecil ini beserta dengan cadangan. Mungkin mereka rasa dengan exercise dapat meningkatkankan ukuran tinggi seseorang. Walaupun fakta itu mereka tidak tahu tepat dan betul atau tidak. Cadangan mereka masih baik dan penting.

Bukan seperti sesetengah orang dewasa yang hanya tahu komen dan beritahu salah orang. Tetapi tak tahu macamana memberi saranan atau cadangan yang baik supaya kekurangan itu diperbaiki.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.